Naar inhoud
interview • 24.11.16

Jeroen Marré van RTL

‘25 % bezuinigen op catering betekent 25 % meer ellende’

interview • 24.11.16
Betaalbare kwaliteit, breed assortiment en vertrouwen in de cateraar. Daar staat Jeroen Marré voor, manager facility management en voice-over bij RTL in Hilversum. Hij zou kunnen bezuinigen op de catering, maar is er van overtuigd dat dat tot scheve gezichten leidt. ’25 procent bezuinigen op de catering betekent 25 procent meer ellende.’ Marré is door cateraar PDX Services voorgedragen voor de titel Het Gouden Bestek voor de Beste Opdrachtgever Catering.

Als we hem telefonisch vertellen dat we op zoek zijn naar de Beste Opdrachtgever Catering en dat hij is voorgedragen, reageert Jeroen Marré grappend: ‘Je hoeft niet verder te zoeken, want je hebt hem gevonden.’ Een week later zitten we ten behoeve van een interview bij hem aan tafel.

Hartelijke ontvangst
De ontvangst aan de receptie van RTL is, nadat we de beveilingspoortjes hebben gepasseerd, allerhartelijks. ‘Goed om te horen dat jullie dat zo ervaren’, zegt Marré als we hebben plaatsgenomen in zijn kantoor. ‘Wij willen dat bezoekers zich thuis voelen. We laten ze weten dat we het fijn vinden dat ze er zijn. RTL is een koploper op het gebied van media en entertainment. Die reputatie willen we op alle gebieden waarmaken.’

De ontvangst is hartelijk. 'We willen dat bezoekers zich hier thuis voelen.'

Marré is bij RTL voor het 14de jaar verantwoordelijk voor de facilitaire diensten; receptie, centrale inkoop (tv-programma’s uitgezonderd), gebouwenbeheer, servicelijn, schoonmaak, beveiliging en catering. Zijn afdeling telt achttien medewerkers. Daarnaast fungeert hij als voice-over voor programma’s als Miljoenenjacht en Idioten op de Weg.

Hoe belangrijk is catering bij RTL Nederland?
‘Wij vinden catering (dagelijks circa 700 lunchgebruikers, 120 dinergebruikers, red) net zo belangrijk als koffie. Zéér belangrijk dus. Bij RTL werken veel journalisten en die leven zo’n beetje op koffie. Een paar jaar geleden hebben we een test laten doen. Smit & Dorlas kwam daaruit als beste naar voren. Voor dat merk hebben we dus gekozen.’

'Wij vinden catering net zo belangrijk als koffie. Zéér belangrijk dus.'

‘Smit & Dorlas vult de koffieautomaten, houdt ze schoon, onderhoudt ze en repareert ze. Zij kunnen dat het beste, het is hun specialiteit. Wij hebben geen omkijken naar onze 40 automaten. Die worden op en top verzorgd.’

Geldt dat ook voor de catering?
‘Zeker, we kunnen vertrouwen op onze cateraar PDX Services. RTL heeft te maken met uiteenlopende gasten. Van bouwvakkers tot de board van onze aandeelhouder met onder andere Frans- en Duitstalige directieleden. Daar moet je als cateraar op in kunnen spelen.’

‘De cateraar moet in staat zijn om luxe maaltijden te bereiden. Aan de andere kant moeten ze ook gewoon lekkere broodjes en andere gerechten bereiden die ze tegen betaalbare prijzen aanbieden.’

Jullie nieuwsafdeling heeft soms ook te maken met onverwachte situaties.
‘Daar zal de cateraar in mee moeten gaan. Als er zich wereldnieuws voordoet explodeert bij ons de nieuwsredactie. In die gevallen krijg ik van Thijs Hollenkamp, onze cateringmanager, een sms-je; we plaatsen een buffet op de nieuwsredactie, het komt goed. De cateraar snapt wat er van hem wordt verwacht.’
Jeroen Marré (l) met Thijs Hollenkamp. 'De cateraar snapt wat er van hem wordt verwacht.'

Waarom hebben jullie destijds gekozen voor deze cateraar?
‘We waren op een gegeven moment toe aan een kleine, flexibele cateraar die zich wilde bewijzen. In 2005 zijn we van start gegaan met PDX Services. Ze hadden ons een transparante offerte gestuurd op basis van een vaste aanneemsom en een kostprijs-plus constructie.‘

Tevreden over de cateraar?
‘Zeker. Dagelijks bezoekt 80 procent van de medewerkers het restaurant. We werken vanuit een partnerschap. Dat is mogelijk doordat we ze voor de volle honderd procent kunnen vertrouwen. Dat heb ik in het verleden wel anders meegemaakt. Je leefde dan in een staat van wantrouwen.’

Het restaurant biedt dagelijks plaats aan 700 lunchgebruikers.

Was dat aan de cateraar of de opdrachtgever te wijten?
‘Als een cateraar mij niet kan vertellen hoeveel lunchbezoekers er in een bepaalde week zijn geweest, gaat er bij mij een rood vlaggetje omhoog. Dan denk ik; hé wat raar, zou hij iets te verbergen hebben?’

‘Hier speelt dat niet. We krijgen altijd keurige overzichten van de cijfers, zodat we weten wat er omgaat in de catering en hoeveel we aan zaken als dinersuppletie (het bedrag dat RTL betaalt voor avondmaaltijden, red) en banqueting kwijt zijn. We willen het betaalbaar houden voor alle medewerkers. Ze kunnen lunchen voor €2 maar ook voor €8.'

Wat betalen de medewerkers voor een avondmaaltijd?
'Een avondmaaltijd kost iets minder dan €5. Ze betalen in feite hetzelfde bedrag als in de supermarkt, maar dan met een opslag.’

Maken jullie ongezonde producten, zoals kroketten, duurder?
‘Ik weet dat ze op veel plaatsen de salades goedkoper maken en de kroketten duurder om gezond eten te stimuleren. Ik geloof daar niet in. Bij Albert Heijn betaal je ook meer voor een salade dan voor een kroket, toch kies je ervoor om die salade te nemen als je van plan was om die salade te kopen. Waarom in het bedrijfsrestaurant dan niet.’

‘Daarnaast is er nog een ander argument om hier niet aan mee te doen. Je raakt je kostprijsmodel namelijk kwijt als je het een kunstmatig duurder maakt dan het ander. En dat is iets wat wij niet willen.’

Hoe ziet het cateringcontract eruit?
‘Wij hebben veel vertrouwen in onze partners waaronder cateraar PDX Services. Ik geloof niet in contracten met een einddatum als je elkaar goed kent. Over het contract kan ik kort zijn. Dat heeft voor beide partijen een opzegtermijn van zes maanden. Punt.’

Hoe houden jullie de cateraar scherp?
‘Als dingen niet naar tevredenheid verlopen, praten we en zoeken we een oplossing. Zoals laatst met borden die niet helemaal schoon waren. Dat kan te maken hebben met mensen die onvoldoende gemotiveerd of getraind zijn.’

‘En soms duurt het naar mijn zin wat te lang voordat er een oplossing komt, maar we komen er altijd uit. Ik kan erbij vertellen dat de cateraar mag aangeven welke machine, in dit geval een vaatwasmachine, hij wenst als de gelegenheid zich voordoet. Die machine kopen wij dan als het kostentechnisch haalbaar is. Wij maken gebruik van hun kennis.’

Ruim assortiment met versbereide gerechten.

Maken jullie gebruik van adviesbureaus die contractmanagement aanbieden waarbij ze controleren of de catering naar wens wordt uitgevoerd?
‘Daar heb ik een gruwelijke hekel aan. Waarom zou een ander aan mij moeten vertellen wat er in mijn bedrijf niet goed gaat? Ik begrijp dat niet. Het is mijn vak en taak om dat zelf te doen.’

‘Als de medewerkers tevreden zijn en de financiën op orde, heb ik geen reden om dit bedrijf door derden te laten doorlichten.’

Een extra buffet is toegevoegd voor drukke uren.

Stel dat de directie je vraagt of het goedkoper kan?
‘We kunnen de kosten met 25 tot 30 procent terugdringen, zal ik dan antwoorden. Het luxe assortiment moet dan inkrimpen, we gaan minder keus bieden ten aanzien van de warme maaltijden, we stoppen met frisdrankverstrekkingen, de koffie is niet meer gratis. De bitterballenronde van vrijdag komt te vervallen. En zo zijn er nog een paar dingen.’

‘Je gaat dan tornen aan het servicelevel en de beleving. Dat willen ze hier niet. Neem van mij aan dat je 25 tot 30 procent meer ellende krijgt als je 25 tot 30 procent op de catering gaat bezuinigen.’

Als er nou een cateraar komt die zegt: ik kan het goedkoper?
‘Als je voor de goedkoopste gaat loop je binnen zes maanden tegen ellende aan. Dat is bij schoonmaak zo en dat is bij catering zo. Wij stappen niet over, cateraars hoeven mij ook niet te gaan bellen met aanbiedingen.’

En dan is het tijd voor de lunch. Het restaurant, dat bestaat uit verschillende afdelingen en is uitgerust met tal van buffetten, is bijna tot de laatste plaats bezet. We ontwaren verse gerechten, in eigen keuken bereid, verse sappen, en hutspot met lamsvlees en quiche artisjok voor €3,25.

Nog even en het restaurant zal uitgebreid moeten worden, zo druk is het.
‘Daar hebben we helaas de ruimte niet voor. We zijn wel van start gegaan met een extra buffet dat we op drukke dagen kunnen openen. Spijs van Thijs, heet het, gevestigd op een plaats die eerst gebruikt werd voor opslag. Een creatieve oplossing waar we niet lang over hebben nagedacht, maar die wel werkt.’

PDX over Jeroen Marré
Jeroen Marré is als deelnemer aan het Gouden Bestek voor de Beste Opdrachtgever Catering voorgedragen door PDX Services. De cateraar omschrijft hem als open en eerlijk. Directeur Peter Derix over Marré. ‘Hij verwacht van de partijen waar hij zaken mee doet transparantie, kwaliteit, flexibiliteit en bovenal eerlijkheid. En zolang je daaraan voldoet zal Jeroen je ook op dezelfde wijze benaderen.
Zijn deur staat altijd open. De relatie tussen directie PDX Services, cateringmanager Thijs Hollenkamp en Jeroen is open, direct en altijd in dialoog.’

Loopbaan Jeroen Marré
Jeroen Marré is opgeleid aan wat destijds de middelbare hotelschool De Kogge in Amsterdam heette. Hij werkte van ’89 tot ’91 bij Gate Gourmet, een cateraar die actief is op Schiphol. In ’91 en ’92 was hij general manager bij HEM Hotel Congrescentrum ’t Tolhuus. Tussen ’93 en ’95 hield hij zich bij het NOB bezig met presentatietechniek en uitzendingen. Tussen ’95 en 2003 was hij manager broadcast van de Holland Media Groep. Vanaf ’95 tot nu is hij voice-over bij RTL. Van maart 2003 tot nu is hij manager facility management bij RTL.


Terug naar overzicht

Cookie-instellingen

Alles Over Catering maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren