Naar inhoud
interview • 27.07.17

Michelle Dingemanse

‘Ik geef aan hoe een gerecht gezonder kan’

interview • 27.07.17
Gezonde voeding. Velen vinden het belangrijk, maar kroketten en koeken staan in veel bedrijfsrestaurants nog steeds op het menu. Gasten willen dat. Een dilemma voor de cateraar die gezonde, duurzame voeding hoog in zijn vaandel heeft staan. Hoe ga je hiermee om? We vragen het aan Michelle Dingemanse (27), sinds begin juni als diëtist werkzaam bij Appèl. (Foto: Stefan van Ruijven Fotografie)

Cateraars die investeren in gezonde, duurzame voeding. ‘Dat is winst’, zegt Michelle Dingemanse. ‘Dat Appèl een diëtist en daarnaast een specialist duurzaamheid in dienst heeft genomen is eveneens een stap voorwaarts, vind ik.'

'Daarmee geeft Appèl aan dat het nog meer aandacht wil besteden aan gezonde, duurzame voeding, zodat de kwaliteit daarvan verbeterd kan worden. Ik ben ervan overtuigd dat dat ook gaat gebeuren.'

Achtergrond
Michelle Dingemanse (27) is behalve diëtist ook visagist en specialist op het gebied van huidverzorging. Ze verdiepte zich in Shiatsu cosmetiek. Ze verzorgt workshops, blogs en was werkzaam voor verschillende opdrachtgevers. Haar blogs zijn te lezen op de website van haar bedrijf Healthy Food Healthy Skin. Dingemanse is sinds juni 2017 werkzaam bij Appèl. Op de site van Appèl zijn de blogs te vinden die Michelle schrijft voor Appèl.

Je bent aan je tweede maand bezig in de catering. Waar loop je tegen aan?
‘Dat je nog steeds te maken hebt met gasten die vragen om ongezonde snacks. Het is aan ons om ze bewust te maken van goede, gezonde voeding. Stukje bij beetje passen we daar ons assortiment op aan.’

Hoe wil je al die gasten van Appèl bereiken?
‘Op dit moment bieden wij het lifestyleprogramma Slim+Fit aan. Dit programma is er helemaal op gericht om gasten stap voor stap te begeleiden naar een betere keuze. Ik ben nu bezig om hier een stap verder in te zetten en dit programma verder te ontwikkelen.'

‘Ook inspireren we onze gasten via ons eigen magazine en online via social media. Daarnaast probeer ik via mijn blogs mensen te bereiken en bewustwording te creëren.’

Hoe krijg je mensen zo ver dat ze de boodschap oppakken?
‘Daar waar mogelijk zoeken we samenwerking met de bedrijven of onderwijsinstellingen waar we actief zijn. Maar bewustwording creëren is een lastig proces dat tijd vergt. Je kunt veel informatie verstrekken maar als de mensen niet willen veranderen, gaan ze dat op dat moment ook niet doen.’

‘Gedragsverandering is een psychologisch proces. Door bepaalde tools in te zetten, denk aan borden, brochures, workshops en blogs, kun je dingen bereiken. Gaat stapje voor stapje, maar dat is niet erg, want die kleine stapjes maken samen één grote stap.’

Waar wil je met Appèl naar toe?
'Dat een gezond assortiment een vanzelfsprekendheid wordt en dat lunchen nog meer dan nu een beleving is. Dat mensen denken: wat een aanbod, wat een keus, wat zullen we vandaag weer eens kiezen?’

Is er een locatie waarvan je zegt: daar doen ze het erg goed?
'Afgelopen jaar hebben we bij een van onze onze locaties de stap gemaakt naar een zilveren bedrijfsrestaurant. Minimaal zestig procent van het assortiment is daar een betere keuze.'

Ruime keus aan zéér verse salades.

'Verder is het bedrijfsrestaurant van Essent een goed voorbeeld. Een mooie locatie met onder andere vers bereide maaltijden, een halalafdeling en zéér verse salades van Foodmaker. De gasten bepalen zelf wat ze nemen en hoeveel ze opscheppen.’

Ben jij zelf iemand die zo nu en dan een kroket neemt?
‘Nee, ik eet namelijk bijna geen vlees. Omdat dat beter is voor de wereld, het milieu en de wereldbevolking die groeit en straks niet meer gevoed kan worden als we op deze weg doorgaan met de vleesconsumptie. Bovendien kun je vegetarische en veganistische producten zo bereiden dat ze erg goed smaken, beter dan vleesproducten, vind ik zelf.’

‘Maar dat is een persoonlijke mening en een persoonlijke keuze. Als mensen zo nu en dan een kroket eten, is dat geen probleem. Als je er maar iets tegenover zet dat gezond is en je het beperkt tot één keer in de week.’

Het woordje gezond wordt erg vaak gebruikt. Treedt hier niet een zekere moeheid op?
‘Iedereen wordt ermee om de oren geslagen. Komt bij dat mensen op een gegeven moment niet meer weten wat gezond is omdat er verschillende meningen en feiten naar buiten worden gebracht die een ander licht op de zaak werpen.’

Verwachten mensen van jou dat je vertelt hoe het echt zit?
‘Ik ben geen lopende encyclopedie op het gebied van voeding, maar ben wel op de hoogte van de algehele basis van gezonde voeding. Door dingen uit te zoeken en te praten met collega’s en voedingswetenschappers vorm ik me een oordeel dat gebaseerd is op feiten.’

Willen jullie als cateraar ook adviezen gaan verstrekken aan gasten?
‘Zeker, dit doen we bijvoorbeeld al in de vorm van workshops. Daarnaast gebruiken we ook diverse communicatiemiddelen. Denk aan kaartjes bij bepaalde producten die vertellen waarom het een goede keuze is.’

‘Daarnaast schrijven we kennisartikelen, te lezen in ons gratis magazine en blogs die we via social media verspreiden.’

Werkt je samen met collega’s van de afdeling conceptontwikkeling?
‘Ja, bij het uitwerken van inspiratieweken en het samenstellen van menu’s bijvoorbeeld. Koks kunnen geweldige gerechten bedenken en bereiden. Zo nu en dan probeer ik aan te geven hoe je zo’n prachtig gerecht wat gezonder kunt maken.’

‘Appèl is op dit gebied overigens al langer actief. We zijn bijvoorbeeld bezig met een eiwittransitie, een overgang naar meer eiwitten uit plantaardige producten, zoals uit peulvruchten, in plaats van uit vlees. Ook dat gaat met kleine stapjes.’


Terug naar overzicht

Cookie-instellingen

Alles Over Catering maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren