Naar inhoud
trend • 24.04.17

17 miljoen recensenten in Nederland!

trend • 24.04.17
Naast 17 miljoen voetbal bondscoaches voor Oranje hebben we tegenwoordig ook 17 miljoen recensenten in Nederland. Er komen steeds meer reviewwebsites en deze worden steeds belangrijker.

Bijna iedereen kijkt op Tripadvisor of Zoover voordat hij een vakantie of een hotelkamer boekt. Ook bij de aanschaf van elektronica, boeken en andere spullen, kijken we eerst wat andere er van vonden.

87% van de consumenten schijnen eerst een review te lezen voordat ze iets kopen of boeken. Als er geen review bij een product of bedrijf staat, dan is daar vast wat mis mee dus dan koopt of boekt men het niet.

Dus hoe er online over u gedacht en geschreven wordt, wordt steeds belangrijker en is onderdeel geworden van uw reputatiemanagement. Hoe tevreden uw klanten/gasten zijn en daarmee uw opdrachtgever, kunt u steeds vaker online terug vinden.

Heeft u al een Google alert uit staan voor uw bedrijfsrestaurant?

Delen uw gasten de positieve reacties op het interne communicatiesysteem of in de groepsapp of op Facebook? Dan is het belangrijk om dit bij te houden en daar op te reageren.

Bedank uw gast voor het achter laten van een reactie, ook of juist als het negatief is want hierdoor kunt u er wat aan doen. Een paar andere tips bij het reageren op negatieve reviews:

  • Bedank de gast voor de tijd en de moeite die hij heeft genomen om uw feedback te geven
  • Blijf zakelijk en respectvol in uw reactie
  • Geef een klacht toe als deze terecht is en beschrijf maatregelen die u treft om het te voorkomen
  • Neem het niet persoonlijk en ga niet in op ieder detail
  • Neem een discussie offline
  • Nodig de gast uit om opnieuw langs te komen en vraag eventueel om het bijstellen van een negatieve review

    Wees niet bang voor een negatieve review, deze zorgt juist voor het verhogen van de geloofwaardigheid van andere reviews. Vraag actief om reviews, want dat compenseert een slechte. Gasten geloven namelijk de meerderheid en als deze positief zijn dan helpt het juist uw reputatie. Een paar tips hoe u actief om reviews vraagt:
    • Geef een visitekaartje mee waarop gasten hun ervaring kunnen aangeven
    • Deel de link naar een site waar men een review kan achter laten
    • Leg een gastenboek bij de kassa of uw entree
    • Vraag erom in uw emailhandtekening
    • Vraag er om op uw kassabon
    • Hang een poster op met de vraag om dit te delen op social media. Bijvoorbeeld ‘Vindt u deze tips ook zo handig? ‘ Vermeld het dan via social media, ons twitteradres is: @boost_je_omzet.
    Boost je omzet! verzorgt maandelijks tips op Allesovercatering.nl. Met deze online challenge ga je 8 weken actief aan de slag met je marketing en communicatie.

    Petra Venekamp,
    eigenaar Horeca adviesbureau ConcreetAdvies
    tel: (06) 30 31 06 40

Terug naar overzicht

Cookie-instellingen

Alles Over Catering maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren