Naar inhoud
column • 24.08.18

€21.472,39 per kilometer

Laat Maarten maar zwemmen

column • 24.08.18
Maarten van der Weijden heeft €3,5 miljoen bij elkaar gezwommen ten behoeve van kankeronderzoek. Een mega zwemtocht van 163 km met een voorlopige opbrengst van €21.472,39 per kilometer. Waarbij de hoofdpersoon in het water bijna in slaap viel. Voor blijvende schade aan het lichaam van de zwemmer, in het verleden zelf getroffen door leukemie, werd gevreesd. Dat is nog eens afzien!

Nu zijn er honderden goede doelen. Iedereen die een goed doel steunt in de vorm van een gift, krijgt van mij de complimenten. Je had dat geld ook aan jezelf kunnen besteden, op zich ook een goed doel, zeggen we dan grappend, ware het niet dat jij, als het goed is, niet zo veel te klagen hebt, terwijl die ander het moeilijk heeft.

Zelf doen wij als gezin ook wat. We doneren aan een paar goede doelen en we laten collectanten bijna nooit tevergeefs aanbellen.

Naast collectanten, die in mijn ogen respect verdienen, want collecteren valt niet mee, heb je nog een andere categorie die geld inzamelt. Mensen die een ‘prestatie’ leveren. De radio-dj’s die in december een paar dagen uitzenden vanuit het Glazen Huis, zijn daar een voorbeeld van.

Ze laten half Nederland geld storten, en dat is goed, maar dragen ze zelf ook bij? Het zijn grootverdieners, die in feite gewoon hun werk doen, alleen dan onder andere omstandigheden.

Geregeld krijgen we verzoeken van mensen die een paar kilometer gaan zwemmen of fietsen of lopen en gesponsord willen worden voor het goede doel. Soms zitten daar aantrekkelijke tripjes aan verbonden voor die personen. Betaal je deels ook voor die tripjes? Dat is vaak niet duidelijk.

Enfin, de financiële positie van de persoon, die het vraagt, speelt bij de afweging om iets te doneren, ook mee. Een arme student kan op clementie rekenen. Maar er zijn ook mensen die zelf goed verdienen en dan toch met een zwemtochtje geld in willen zamelen. Ik zou zeggen: laat dat zwemmen maar zitten en stort zelf een behoorlijk bedrag.

Wie een goed doel wil steunen, moet zorgen voor openheid en eerlijkheid, zoals Maarten van der Weijden, die aangeeft aan welke onderzoeken hij het geld besteedt. Ben je daarin niet open dan help je het imago van de goede doelen, toch al wankel, verder om zeep.

Die ene cateraar die voorafgaand aan de kerst pakketten met lekkernijen en cadeautjes langsbrengt – ik zal zijn naam niet noemen, want dat wil hij helemaal niet - bij arme gezinnen uit zijn stadje, zonder daar met veel poeha ruchtbaarheid aan te geven, verdient wat mij betreft respect. Hij bekostigt het zelf en hoeft daar helemaal niets voor terug.

Dat neemt niet weg dat je als bedrijf, wat mij betreft, best beter mag worden van het ondersteunen van een goed doel. Doordat het goodwill oplevert bijvoorbeeld. Maar dan moet je daar niet alleen anderen voor laten opdraaien. Ook zelf storten en duidelijk zijn over de besteding van het geld dat je binnenhaalt.

En wie de Maarten van der Weijden Foundation wil ondersteunen, dat kan, kijk hier.

Jaap de Graaf,
Allesovercatering.nl





Terug naar overzicht

Cookie-instellingen

Alles Over Catering maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren