Naar inhoud
column • 05.05.17

Luxe broodjes einde week populair

Waardeoordeel bevordert voedselverspilling

column • 05.05.17
Met grote regelmaat bezoek ik bedrijfsrestaurants. Ik kijk daarbij vaak hoe zij hun broodjes noemen en zie soms dat broodjes als volgt benoemd worden: Broodje Regular, Broodje Basic of Broodje Luxe. Het geven van zulke waardeoordelen heeft verschillende gevolgen.

Het probleem van het geven van een waardeoordeel is dat jij als ondernemer aangeeft wat regular en wat luxe is. Een bezoeker van jouw restaurant kan er een andere mening op nahouden. Met kans op omzetverlies en/of de toename van voedselverspilling.

1) Kans op omzetverlies
Wat de één normaal vindt, vindt de ander luxe. Een mooi voorbeeld is het product zalm. Sommige mensen zien dit als een luxe product, andere juist als normaal. Snijd je als ondernemer niet in de vingers door je eigen waardebepaling te doen. Is een bezoeker het niet eens met jouw waardebepaling? Dan laat ze het broodje staan, met misschien een lagere afzet en daardoor omzetverlies tot gevolg.

2) Vergrote kans op voedselverspilling
Uit eigen onderzoek lijken luxe broodjes aan het begin van de werkweek impopulair te zijn en basic broodjes juist aan het eind van de week. De verklaring lijkt simpel: Kijk naar je eigen eetpatroon thuis, het kan niet elke dag feest zijn. Er is aanleiding om te geloven dat bezoekers zich meer luxe toe eigenen richting het weekend toe. Speel je als ondernemer niet in op dit patroon en bied je te veel aan? Dan is een vergrote kans op verspilling reëel.

Houd het objectief
Het beste advies is: houd het objectief. Laat bezoekers hun eigen waardeoordeel vellen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door jouw producten feitelijk te benoemen, zoals een broodje kaas of een broodje vlees. Uiteraard helpt het wanneer je een naam kiest die uitdagender is dan broodje kaas, zoals ‘cheesy cheddar.’ Dit werkt zolang de naam zegt wat de consument van het broodje kan verwachten. Mocht dit niet lukken, let dan vooral op wanneer je welk broodje op welke dag aanbiedt. De dag van de week is een belangrijke factor in de waardebepaling van bezoekers. Succes!

Thomas Luttikhold
Doet met Wastewatchers onderzoek naar het ontstaan van voedselverspilling en probeert door middel van kennis en inzicht voedselverspilling preventief te reduceren.


Terug naar overzicht

Cookie-instellingen

Alles Over Catering maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren