Naar inhoud
eigenBeheerArtikel • 30.03.16

Catering in eigen beheer

U staat er niet alleen voor

eigenBeheerArtikel • 30.03.16
Wie zijn bedrijfsrestaurant in eigen beheer heeft, hoeft er niet alleen voor te staan. Verschillende bedrijven hebben zich toegelegd op het bieden van ondersteuning. Bijvoorbeeld op het gebied van deskundig personeel, planning, hygiëne, inkoop, verkoop en het terugdringen van waste.

Een van de voordelen van het inschakelen van een contractcateraar is dat je nooit zonder cateringpersoneel zit. Ook niet bij ziekte, omdat de cateraar zorgt voor vervanging. Bij catering in eigen beheer is dat wel eens anders.

Fred Blaas (l) en Jorn Vermeer.

Wat te doen als de enige cateringmedewerker zich ziek meldt? Dit gebeurt altijd onverwachts. Het vinden van een vervanger kan lastig zijn, zeggen Fred Blaas en Jorn Vermeer van People4All onderdeel van Facilities4All. Dit bedrijf beschikt over een pool van cateringbeheerders en medewerkers. Bij ziekte kan daar uit worden geput.

‘Wie ons belt krijgt binnen het half uur de naam door van een vervangende medewerker. We richten ons hiermee vooral op bedrijven met 70 tot 200 lunchgebruikers’, aldus Blaas. ‘ We zijn gespecialiseerd in het ad hoc vervangen van cateringbeheersters op éénpersoonslocaties. Bij ziekte of vakantie zijn de problemen hier het grootst.’

Getrainde medewerkers
De pool bevat getrainde cateringbeheersters/medewerkers. Zij staan zeven dagen in de week van 7.00 uur tot 22.00 uur voor mogelijke opdrachtgevers klaar. Ze hebben trainingen gevolgd op het gebied van zaken als HACCP, allergenen, gastvrijheid en etiquette.

Etiquette? Vermeer: ‘Hoe je om gaat met je gasten die vaak ook je opdrachtgevers zijn. Dat je bijvoorbeeld weet dat je een persoon de ene keer bij zijn voornaam aanspreekt, terwijl je hem de andere keer, als hij een relatie te gast heeft, meneer Jansen noemt. Dat soort zaken leren onze medewerkers.’

Ook op het gebied van hygiëne, allergenen, planning, inkoop en verkoop kan het bedrijf ondersteuning bieden. Vaak gebeurt dat in samenwerking met partners zoals The Food Professor die zich toelegt op menuplanning, routing, het terugdringen van waste en andere cateringkwesties.

Waste scan
En dan is er ook nog de waste scan. Deze brengt aan het licht waar zich verspilling voor doet. De scan omvat het complete traject van inkoop tot en met verkoop. Daarbij komt niet alleen verspilling aan het licht maar ook andere kwesties die te veel geld kosten, zoals broodjes die worden voorzien van te veel beleg. Cateringmedewerkers hebben dat zelf vaak niet in de gaten.

Fred Blaas: ‘De cateringmedewerker is geweldig betrokken maar beseft niet dat hij of zij zo nu en dan te gul is, bijvoorbeeld bij het beleggen van broodjes. Het gevolg is dat de kosten te hoog oplopen. Met de waste scan maken we de medewerker bewust van inkoop, opslag en derving zodat hij of zij daar in de toekomst rekening mee gaat houden.’

Waste kan aardig in de papieren lopen, zo is gebleken. In een ziekenhuis leverde de waste scan een besparing op van €500.000 op jaarbasis. In bedrijfsrestaurants ligt de derving doorgaans op circa 30 procent. ‘Deze derving kan met gerichte maatregelen 20 tot 30 procent worden teruggebracht.’

Besteed maar uit
De mensen van Facilities4all laten weten dat ze aan bedrijven ook wel eens het advies geven om de catering uit te besteden. Vermeer: ‘Dat betrof een klant die niet alleen vroeg om ondersteuning op het gebied van personeel maar ook op het gebied van andere zaken. Hij vroeg ook of wij de koffieautomaten wilden exploiteren. We hebben die klant geadviseerd om een contractcateraar in te schakelen.’


Terug naar overzicht

Cookie-instellingen

Alles Over Catering maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren