Naar inhoud
interview • 13.07.17

Collin Goedhart

‘Cateraar draagt bij aan succes opdrachtgever’

interview • 13.07.17
Cateraars kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de werksfeer bij hun opdrachtgevers. Dat kan leiden tot meer openheid, meer werkplezier, betere onderlinge contacten, meer succes en betere resultaten. Collin Goedhart, community manager bij Eurest, legt uit hoe dat in zijn werk gaat.

De aanleiding van het interview is onderzoek waaruit blijkt dat collegialiteit op de Nederlandse werkvloer ver te zoeken is. 58 procent van de werkgevers doet niets om een goede werksfeer te creëren, terwijl bijna alle werknemers (94 procent) een goede werksfeer belangrijk vinden.

Deze gegevens komen naar voren uit onderzoek van Eurest uitgevoerd door Multiscope onder 1000 werknemers. In het begeleidende persbericht geeft Eurest aan dat de onderlinge band en de betrokkenheid tussen collega’s eenvoudig verbeterd kan worden. ‘Bijvoorbeeld door elke week af te sluiten met een vrijdagmiddagborrel.’

Maar er is nog veel meer mogelijk. ‘Bedrijfscateraars kunnen daarbij een belangrijke rol spelen’, zegt Collin Goedhart.

Jullie geven zelf het goede voorbeeld op jullie hoofdkantoor. Vertel.
‘We hebben een Innovation Room ingericht waar we successen tonen die we als team hebben bereikt. Dat zorgt ervoor dat medewerkers er extra trots op zijn dat ze deel uitmaken van Eurest. Het vieren van successen verhoogt de positieve werksfeer.’

Daarnaast beleggen jullie sociale bijeenkomsten.

‘Dat doen we één keer per maand voor de medewerkers op de locaties. Het zijn verplichte bijeenkomsten waar mensen informeel met elkaar in contact komen. Zo’n bijeenkomst kan bijvoorbeeld plaatsvinden rondom de koffiemachine.’

‘Het doel is om kort aan elkaar te melden wat de lopende trajecten zijn. Cijfers vermijden we, we gaan in op emoties en positieve zaken, die de aandacht verdienen. We laten dit ongeveer 15 minuten duren. Vandaaruit worden de gesprekken verplaatst naar één op één contact of formeren we kleine groepjes. Dit ontstaat vaak vanzelf.’

Je verzorgde een workshop over het onderwerp community. Wat was de boodschap?
‘De afgelopen week was er een kick-off op het hoofdkantoor waarin ik een workshop heb gehouden over community. Aan de hand van een filmpje maakten we duidelijk wat de impact is van samenwerken tussen de drie bouwstenen van de community: opdrachtgever, medewerkers van de organisatie en Eurest collega’s.’

‘Daarna maakten we in groepjes visueel duidelijk wat er nodig is voor het bouwen van een community binnen een bedrijf. Vervolgens bespraken we concrete voorstellen van de aanwezigen.'

Je kunt niet de hele dag gefocust zijn op het werk.

Wat kwam er zoal ter tafel?
‘We spraken bijvoorbeeld over een actie waarbij je elkaar op een ochtend of dag niet mailt, maar gaat opzoeken, ook weer om de onderlinge contacten te verbeteren. Om dat te stimuleren moeten we krukjes naast de bureaus of misschien wel statafels gaan plaatsen.’

Welke leuke acties kun je zoal bij je opdrachtgevers gaan uitvoeren?
‘Als daar iets te vieren is proberen we er een feestmoment van te maken. Zoals laatst toen wij samen met een opdrachtgever en een partner een systeem lanceerden waarbij het afval van een bedrijf ter plekke wordt gecomposteerd. De medewerkers krijgen het compost mee naar huis.’

‘Ontzettend leuk om met onze gasten en de medewerkers van deze organisatie dit moment centraal te stellen. Door deze actie komen mensen met elkaar in contact en gaat het over niet werk gerelateerde interesses.’

Jullie hebben ook een plan bedacht dat ertoe leidt dat mensen elkaar gaan helpen.
‘In een multi-tenant gebouw waar veel zelfstandige ict-ers werken, hebben we een hulptafel geplaatst. Wie daar gaat zitten geeft te kennen dat hij hulp nodig heeft bij het oplossen van een bepaald vraagstuk.’

Vervolgens gaat hij daar zitten en komt er niemand.
‘Zoiets moet ontstaan. Vooral de jongere generaties staan ervoor open. Zij willen delen. Zij beseffen dat je samen verder komt dan alleen. Wij faciliteren ze door ruimtes zo in te richten dat het prettig is om er te werken, te ontmoeten of te ontspannen en uiteindelijk ook om er te genieten van lekker eten en drinken. Mensen komen dan vanzelf met elkaar in contact.’

Maar dat is toch niet de taak van de bedrijfscateraar?
‘Wij vinden heel nadrukkelijk van wel. Veel bedrijven worstelen met dezelfde vraagstukken omtrent war on talent, productiviteit, innovatie en welzijn. Wij als ondernemer/cateraar kunnen bijdragen aan deze critical business issues.’

‘We zijn er van overtuigd dat het samenbrengen van de juiste ingrediënten leidt tot een omgeving waar mensen het beste uit zichzelf kunnen halen.‘

'Zorg voor een ruimte waar medewerkers kunnen pingpongen.'

Jullie gaan verder dan alleen het verstrekken van eten en drinken.
‘We voegen zaken toe die het leuker maken voor medewerkers. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Ruimte creëren voor pingpong of tafelvoetbal bijvoorbeeld. Na een leuk potje tafeltennis ga je toch heel anders aan het werk dan je normaal gesproken zou doen.’

‘Mensen kunnen niet acht uur per dag gefocust zijn op het werk. Er zal ook ruimte moeten zijn voor ontspannen en ontmoeten en eten en drinken. Daar leveren wij graag een bijdrage aan.’

Komt deze boodschap over bij jullie opdrachtgevers? Snappen ze het?
‘Ze staan er voor open. Ook als het gaat om zaken als nudging, waarbij je gasten op het spoor van gezonde producten probeert te zetten, merken we dat bedrijven en instellingen daar steeds meer interesse voor beginnen te krijgen.’

En de gasten ook?
‘Zeker, daar doen we het voor. Ik geef je een voorbeeld. Op de High Tech Campus Eindhoven, organiseren we op 14 september Campus Pop. Bewoners van de Campus konden zichzelf daarvoor als band of artiest opgeven. 18 bands hebben zich tot nu toe aangemeld. Er is dus behoefte aan activiteiten die verder gaan dan gezamenlijk eten en drinken.’

Maar er zijn toch ook medewerkers die hun eigen boterhammen achter het bureau willen gebruiken?
‘Dat doen ze uit oogpunt van tijd of omdat ze geen aansluiting vinden bij de collega’s. Die groep moet je stimuleren om achter dat bureau vandaan te komen. Als we ze laten zitten dan wordt het bedrijf nooit a great place to work. Daarom stimuleren we ontmoeten en samenwerken om in partnership met de opdrachtgever het bedrijf naar een hoger creatief niveau te tillen.’

Deze aanpak maakt uit van de nieuwe visie van Eurest, connecting people through food. Wat houdt dat in?
‘Onze missie is om te inspireren en geluksmomenten te creëren. We zijn ervan overtuigd dat het samenbrengen van de juiste ingrediënten leidt tot een omgeving waar mensen graag zijn en waar ze een topprestatie kunnen leveren. Fantastische voeding en excellente service zijn de essentiële voorwaarden voor succes.’

Dit bereiken we door 4 pijlers: food, community, ownership (gasten gebruik laten maken van technologie, denk aan apps) en storytelling. Zoals gezegd: wij willen als partner meer zijn dan een verstrekker van eten en drinken.’

Hoe loopt het?
‘De eerste successen hebben we behaald. Het aan ons om te laten zien dat we deze lijn de komende jaren kunnen doortrekken. Neem van mij aan dat dat gaat gebeuren. De wil en het geloof in deze aanpak zijn heel sterk aanwezig. En daar zijn we trots op.’


Terug naar overzicht

Cookie-instellingen

Alles Over Catering maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren