Naar inhoud
interview • 19.11.18

Inge Jeurink ruilt bankwereld in voor de zorg

‘Soms moet je fouten durven maken’

interview • 19.11.18
Ze verruilde in juni van dit jaar de bankwereld voor de zorg. En die overgang was nog groter dan ze al dacht. Inge Jeurink is voorgedragen voor het Gouden Bestek voor de beste Opdrachtgever Catering. Met haar een gesprek over uitdagingen, het circulaire paviljoen CIRCL, facilitaire coalities, gezonde voeding en een aanbesteding van koffie waar medewerkers vier jaar na datum nog blij van worden.

Inge Jeurink werkte 18 jaar voor ABN AMRO en speelde een grote rol bij de totstandkoming van CIRCL, circulair paviljoen, pal naast het hoofdkantoor van de bank op de Zuidas. ‘Prachtig project’, zegt ze. ‘Enorme uitdaging, innovatief. We moesten bijna alles zelf uitvinden.’

Nadat dit was afgerond vond Jeurink de tijd rijp voor een nieuwe uitdaging. Juni jongstleden stapte ze over naar Amsta. Een zorgaanbieder in Amsterdam voor ouderen, mensen met een beperking en ‘iedere andere Amsterdammer die behoefte heeft aan een steuntje in de rug’.

De Rooftopbar van CIRCL.

Stoelen van koelkasten
Het interview vindt plaats in de Rooftopbar van CIRCL, het circulaire paviljoen dus. Met stoelen gemaakt van koelkasten, isolatiemateriaal van gebruikte spijkerbroeken en een houten vloer waar onder andere de voormalig bar van TOP Oss in is verwerkt.

En nog tig andere toepassingen waarbij gebruikte materialen een tweede leven krijgen. En een reeks duurzame maatregelen die het energieverbruik en de waste minimaliseert.

Vanwaar de overstap naar de zorg?
‘Ik ben niet het type dat op de winkel past. Het project CIRCL waarbij ik verantwoordelijk was voor zowel het tendertraject voor het contracteren van een partij om het vergaderareaal, het restaurant en de Rooftopbar te exploiteren als voor de implementatie van de dienstverlening, was zo’n fantastisch project. Zó innovatief, zó baanbrekend, dat ik dacht: zo’n uitdaging ga ik binnen de bank niet nog eens tegenkomen.’

Stoelen gemaakt van koelkasten.

‘Toen kwam de functie Manager Gastvrijheid en Services bij Amsta voorbij, waarbij je eindverantwoordelijk bent voor 30 locaties. Die kans heb ik gegrepen.’

Vanuit de bankwereld naar de zorg. Is dat een grote stap?
‘Een mega stap. Een nog veel grotere overgang dan ik had gedacht. Een enorme uitdaging, maar ik vind het fantastisch!’

Ze vertelt dat de locatiedirecteuren van Amsta er ieder hun eigen facilitaire organisatie op na hielden en dat er nu gewerkt wordt aan een andere opzet. Amstabreed zogezegd. De organisatie is opgezet vanuit de klantgroep gedachte in plaats vanuit de locaties.

Met aandacht voor de verschillende doelgroepen en facilitaire onderdelen zoals eten, drinken, ontvangst, gastvrijheid, receptie, schoonmaak, huismeester, was/ linnen en medische hulpmiddelen.

Waar wil je naar toe?
‘Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat de cliënten hier op de meest prettige manier kunnen verblijven. En dat we de mensen die zorg verlenen, zoveel mogelijk ontzorgen. Door dingen slimmer te organiseren, meer centraal wellicht ook. Maar dat moet nog blijken.’

Heb je een voorbeeld?
‘Koken op de afdelingen. Dat willen we meer gaan doen. Maar dan moet je wel stil staan bij een aantal zaken. Wat willen ermee bereiken? Wat is er voor nodig?’

‘En wat verstaan we onder koken? Ik had een gesprek met medewerkers die zeiden dat ze kookten. Maar het ging over regenereren, over opwarmen. Dat is wat anders.’

Er moeten binnen Amsta nog veel vragen worden beantwoord.
‘Eerst zullen we zal de basis op orde moeten brengen. Daar ben ik samen met Team Managers Gastvrijheid & Services intensief mee bezig. We hebben twee nieuwe managers aangenomen en er is een vacature voor een derde.’

CIRCL ligt naast het hoofdkantoor van ABN AMRO op de zuidas.

Je hebt in ieder geval de gewenste nieuwe uitdaging gevonden.
‘Zeker, want we moeten wel een paar stappen zetten binnen Amsta. Nadat ons huis op orde is, gaan we de formules onder de loep nemen en effectiever en efficiënter inrichten zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit die onze cliënten verdienen. Een giga klus, maar hoe vaak krijg je de kans om een hele organisatie op te mogen zetten?’

‘We hebben alle dienstverlening in eigen beheer. Het kan zijn dat we externe specialisten in gaan schakelen, maar dat is geen must, uitbesteden is geen doel op zich.’

Het restaurant van CIRCL.

‘Een van de eerste dingen die ik op wil gaan zetten is een product- en dienstencatalogus met bijbehorende tarieven, want die is er nog niet. Het geeft veel duidelijkheid om te weten welke basis je mag verwachten en wat we gaan aanbieden als maatwerk.’

En verder?
‘Moeten we vaststellen wat de basis is en waar we naar toe willen. Wat zijn de extra kosten? Hoe verlopen trajecten en hoe kan dit slimmer? In de zorg werk je met strakke begrotingen. Alle euro’s die wij niet noodzakelijk nodig hebben of besparen door slimmer in te richten kunnen naar de zorg.’

Kun je de kennis die je opdeed bij ABN AMRO in de zorg toepassen?
‘Ik heb gemerkt dat we binnen ABN AMRO heel ver zijn op facilitair gebied. Het is een zeer vooruitstrevende, professionele organisatie. Dat neem je mee.’

‘Ownership is bijvoorbeeld belangrijk. Wie is waarvoor verantwoordelijk? Hoe zorg je dat een project ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor een organisatie? Projecten worden bij Amsta vaak enthousiast gestart, maar leveren dikwijls niet het gewenste resultaat op.’

Hoe breng je daar verandering in?
‘In overlegsituaties stel ik heel veel vragen. Wat is de doelstelling? Wat gaan we doen? Wie is verantwoordelijk? Wat is de deadline? Wanneer is een pilot geslaagd? Ik hamer erop om een gedegen projectplan, inclusief business case, op te stellen, een plan van aanpak te maken, een programma van eisen.’

‘Projectmatig werken met structuur. Dat probeer ik van de grond te krijgen.’

En dan gaat er op donderdag 8 november ook nog een ziekenhuis failliet waar Amsta 40 cliënten heeft ondergebracht.
‘Het Slotervaart Ziekenhuis. 40 mensen waarvoor we de maandag na de donderdag voor 17.00 uur al een andere bestemming moesten hebben. Alle hens aan dek dus. Op dat moment blijkt eens te meer dat we met lieve, hardwerkende medewerkers te maken hebben. Met hart voor de zorg.’

‘Binnen korte tijd vonden we namelijk voldoende medewerkers die bereid waren om die maandag te helpen bij de verhuizing de patiënten en de inventaris. Het was crisis, maar we zijn eruit gekomen voorlopig. De ziekenhuizen OLVG en Boven IJ hebben onze mensen liefdevol opgenomen.’

Welke kant gaat het straks op binnen Amsta met eten, drinken en gastvrijheid?
Ze zet uiteen dat gekeken moet worden naar de verschillende doelgroepen binnen Amsta zoals ouderen, dementerenden en mensen met beperkingen. Wat hebben ze nodig? Hoe zit het met de voedingswaarde?

En als er gekookt moet worden op de afdeling: wie doet het dan? Verder wil ze graag ondersteuning bieden om eenzame ouderen uit de omgeving betrekken.

‘Bijvoorbeeld door ze één keer in de zoveel tijd in één van onze restaurants een maaltijd aan te bieden. Zo kunnen we iets doen aan de eenzaamheid waar veel, vooral oudere, bewoners in Amsterdam mee kampen. Uiteraard is iedereen welkom!’

Hoe belangrijk is de maaltijd?
‘Voor mijzelf is de maaltijd altijd een blij-momentje van de dag. Voor mensen die verder niet zoveel omhanden meer hebben, kan ik mij voorstellen dat dit ook zo zal zijn.'

Op de begane grond heeft het restaurant van CIRCL een plaats gekregen.

'En als dat zo is dan moeten we daar alle aandacht aan schenken. Ook geuren kunnen een feest van herkenning zijn. Belangrijk voor onze dementerende cliënten.’

Terug naar ABN AMRO. Waarom is CIRCL twee jaar geleden van de grond getild?
Ze laat weten dat het hoofdkantoor op de Zuidas 6000 medewerkers huisvest terwijl het was gebouwd voor 3000. Er werd veel buiten de deur vergaderd wegens gebrek aan ruimte. Toen de gelegenheid zich voordeed werd CIRCL gebouwd, een circulair paviljoen met een ondergronds vergaderareaal, restaurant en een Rooftopbar.

Inge Jeurink in het restaurant. 'Voor mijzelf is de maaltijd altijd een blij-momentje van de dag.'

Daarover: ‘Als je echt wilt verduurzamen moet je overgaan op circulariteit. Je kijkt dan naar de gehele keten. Basis is reduce, re-use en recycle.’
Wat houdt dat in?
Dat we eerst de afweging maakten of iets er wel echt moet komen. Vervolgens gebruiken we gerecyclede materialen. En we hebben ervoor gezorgd dat we het gebouw als legosteentjes uit elkaar kunnen halen als we het niet meer nodig hebben. Over alles is nagedacht.’

Toen jullie er in 2015 mee begonnen waren jullie een van de eersten die circulair gingen bouwen. Hoe lastig was dat?
‘Het was een risico want je moet bijna alles zelf uitzoeken en uitproberen. Pionieren dus. We pretenderen ook niet om vanaf het begin 100 % circulair te zijn, maar het streven is er wel. We willen laten zien dat er heel veel mogelijk is, als je erin gelooft.’

Met als gevolg hogere kosten?
‘Zeker niet op alle fronten. Je bouwt geen paviljoen met een hoog luxe uitstraling met marmeren vloeren en zo. Je gebruikt materialen die al een keer gebruikt zijn. Je beperkt het verbruik van energie.’

‘De betonvloer beneden is vooral functioneel, bestaat deels uit gerecycled materiaal. We kozen voor beton omdat we deels onder de waterspiegel van Amsterdam liggen. Maar er ligt niets overheen, geen afwerking of vloerbedekking of zo. Voor de wandafwerking is gebruik gemaakt van gebruikte spijkerbroeken. Die zorgen voor een goede akoestiek. De kosten blijven beperkt.’
Vergaderaars maken gebruik van lunchbuffetten.

Wat is er speciaal op het gebied van voeding in CIRCL?
‘Dat we met gezonde, biologische en duurzame seizoensproducten werken, zo lokaal mogelijk. Verder maken de mensen die hier vergaderen, gebruik van buffetten met ook daar een gezond, biologisch en duurzaam assortiment.

Ze krijgen geen lunch in de vergaderruimtes bezorgd. Zo blijven ze in beweging en wordt de waste beperkt. Normaal gesproken worden er vaak te veel broodjes besteld. Nu niet.'

In het restaurant groeien kruiden.

'De mensen nemen wat ze willen en als er een tekort dreigt kunnen de koks van het restaurant snel wat extra’s maken zodat we de buffetten kunnen aanvullen.’

Ben jij iemand die snel knopen doorhakt?
‘Ik ben niet van het vergaderen om te vergaderen. Soms moet je gewoon dingen gaan doen en fouten durven maken. Vooral met dit soort nieuwe projecten is dat zo, vind ik. Belangrijk is dan om goed met elkaar te blijven communiceren; zijn we nog on track of moeten we bijsturen?’

‘Je moet met elkaar in gesprek gaan. Samen vaststellen waar je het over hebt en wat het voor de verschillende partijen betekent. Snappen we allemaal wat we willen? Hebben we dezelfde uitgangspunten als het gaat om circulariteit?’

Dat was ook van belang bij de aanbesteding van de horeca van CIRCL?
‘Het was van belang om alle leveranciers, cateraars in dit geval, op hetzelfde kennisniveau te krijgen. Vanuit dat vertrekpunt konden ze losgaan, hun ideeën spuien. Door de leveranciers uit te dagen om hun specialisatie, kennis en ervaring te gebruiken krijg je de meest creatieve oplossingen en voorstellen. Ik moet zeggen: het was een fantastisch traject.’

Ondertussen was je ook nog verantwoordelijk voor 15 bedrijfsrestaurants, banqueting, events en een directierestaurant bij ABN AMRO. Hoe ging dat?
‘Ik vind goed en gezond eten super belangrijk, maar wil wel ver bij de betutteling vandaan blijven. Als mensen blij worden van een kroketje dan vind ik niet dat wij dan moeten zeggen: mag niet, wij bieden alleen verantwoorde voeding.’

‘Die kleine geluksmomenten zijn wat mij betreft een onderdeel van het eten. We zorgen wel voor een stukje awareness. We laten op een leuke manier weten hoeveel calorieën een gerecht bevat door duidelijk te maken dat wat ze ervoor moeten doen om die verbrand te krijgen.’

Gezond eten aanbieden dat ook lekker is. Helpt dat?
‘Dat is wat we willen. Gezond eten dat goed smaakt. Zo goed dat de mensen zeggen: dat gaan we thuis ook maken. In onze winkels waar mensen ook later op de dag terecht kunnen, bieden we maaltijden aan zonder e-nummers en conserveermiddelen. Die zijn gezond en smakelijk.’

In CIRCL zijn jullie van start gegaan met een facilitaire coalitie. Wat is dat?
Ze vertelt dat ‘single services’ bij een facilitaire coalitie samenwerken. Daarbij behoudt een ieder zijn eigen specialisatie. Maar de verantwoordelijk voor het facilitair op orde houden van een locatie is een volledig gedeelde verantwoordelijkheid.

Daarover: ‘Dat betekent dat de schoonmakers bepaalde taken op zich nemen die normaliter aan de cateringmedewerkers toebehoren.'

Salade met onder meer paprika en courgette.

'Buiten lunchtijd een bord naar de spoelkeuken brengen dat is achtergebleven op een tafel, bijvoorbeeld. Of een receptioniste die incidenteel als gastvrouw in het restaurant optreedt. Verder kijken dan je eigen toko. Daar gaat het om.’

Hoe til je dit van de grond?
‘Door het eerste idee in grote lijnen uit te schrijven en op alle niveaus binnen de samenwerkende organisaties commitment te halen. Ook op directieniveau. Het plan vervolgens uit te werken en te vragen of zij daar hun handtekening onder willen zetten. En dan elkaar diep in de ogen kijken. Gaan we dit doen? Ja, we gaan dit doen.’

Dankzij de buffetten is er nu minder sprake van waste.

En dan?
‘Heb je een mooi document en moet je het gaan invoeren op de werkvloer. Door weekstarts en dagstarts’, zegt ze. Door wekelijks of dagelijks aan het begin van de dag heel kort met elkaar te overleggen. ‘Wie doet wat? Wat gaat goed? En wat kan beter? In het begin hebben we hier dagelijks de focus op gelegd. Kort de ervaringen delen en nieuwe acties beleggen.’

Wat levert het op?
‘Het mooie is dat alle facilitaire collega’s zich eindverantwoordelijk voelen voor de locatie. Vaak zie je dat men naar elkaar wijst als er iets fout gaat. Dat gebeurt nu niet meer. Dankzij die facilitaire coalities weten medewerkers elkaar beter te vinden en kunnen we iedereen op de meest gastvrije manier ontvangen.’

Minder klachten nu over de facilitaire dienst?
‘Facilitaire medewerkers doen het goed als ze geen klachten krijgen, was het uitgangspunt. Maar daar wil ik vanaf. Ik wil dat ze iets missen als wij er niet zijn en dat ze onze toegevoegde waarde opmerken als we er wel zijn.’

‘En dat ze graag terug willen komen. Dat geldt ook voor Amsta waar ik nu werk. Het moet zo goed zijn dat ik nu al zeg dat ik daar wil gaan wonen als ik afhankelijk word van zorg. Daar werken we aan.’



Het tegengaan van verspilling krijgt aandacht binnen CIRCL.

Wat sprong er bij ABN AMRO nog meer uit wat jou betreft?
‘De aanbesteding van de automatencatering vier jaar geleden. Ik kreeg daar tot voor kort nog vragen en complimenten over. Was jij de persoon van de aanbesteding van de koffie? Ja, dat was ik. Ik moet ook toegeven dat de koffie daarvoor niet echt goed was. We kwamen van ver.’

Hoe heb je dat aangepakt destijds?
‘We zijn gebruik gaan maken van de specialisaties van de leveranciers die inschreven op de tender. Je kunt het zelf bedenken en aangeven: dat en dat wil ik hebben.'

Oude technieken, zoals wecken, komen nu weer van pas.

Maar je kunt ook aangeven wat je wilt en de leverancier laten invullen hoe hij dat voor zich ziet. Tegen een bepaald plafondbedrag’

‘Dat hebben wij gedaan. Dus geen dik pakket met eisen, zoals voorheen, maar gerichte, open vragen waarbij we de inschrijvers dwingen om te denken over de in hun ogen beste oplossing. Een vorm van Best Value Procurement. Binnen de foodwereld waren we een van de eersten die dat op deze manier deden.’

Hoe keken de leveranciers hier tegenaan?
‘Samen met inkoop hebben we oriënterende gespreken met ze gevoerd. Dan zie je al dat er bedrijven afhaken. Die zeggen: kun je niet gewoon aangeven hoeveel machines je nodig hebt en wat je erin wilt hebben? Die vielen dus af.’

Ook de laatste ronde was speciaal.
‘Vier leveranciers van bonenkoffie bleven over. Die hebben we gevraagd om op vier hoofdkantoren van de bank automaten te plaatsen, zoals beschreven in de aanbesteding zodat medewerkers konden proeven en hun stem konden uitbrengen. Toen bleek hoe belangrijk koffie is. Heel veel mensen, ook van de kantoren waar geen machines waren geplaatst, deden mee.'

‘Het leken wel wijnproeverijen. Zo serieus gingen ze te werk. Uiteindelijk rolde er een duidelijke winnaar uit de bus. Belangrijk was ook dat we dankzij de proefplaatsingen een breed draagvlak creëerden. Het was uiteindelijk een gezamenlijke keus.’

Loopbaan
Inge Jeurink studeerde facility management in Groningen. Trad na het afstuderen als intercedent in dienst van een uitzendbureau. Wordt al snel vestigingsmanager, vertrekt naar Amsterdam en komt daar in contact met ABN AMRO. Treedt daar in dienst. Eerst als Service Coördinator, daarna Assistent Service Manager, Productmanager, Product- & Contractmanager Facility Services en van december 2016 tot juni 2018 Projectleider CIRCL Horeca & Facilitaire Coalitie. Trad na 18 jaar ABN AMRO in juni 2018 als manager Gastvrijheid en Services in dienst van Amsta, een Amsterdamse organisatie die op 30 locaties verschillende vormen van zorg aanbiedt.



Terug naar overzicht

Cookie-instellingen

Alles Over Catering maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren