Naar inhoud
interview • 04.01.18

Wenda Linthorst van Consumatics

Zo verleid je gasten tot gezonde keuzes

interview • 04.01.18
Hoe krijg je gasten zover dat ze gezonde producten vaker kiezen in je bedrijfsrestaurant, terwijl ze producten, die te boek staan als ongezond, links laten liggen? Zonder gemor. Wenda Linthorst van Consumatics doet haar strategie uit de doeken en poneert trucs die gasten verleiden tot gezonde keuzes.

Je kunt het heel eenvoudig aanpakken. Alle ongezonde producten de deur uit! Punt. Alleen gezonde producten aanbieden. Dat is even wennen, maar daarna accepteren de meesten het wel. Nee! Zo ligt het niet, zegt Wenda Linthorst van Consumatics.

Haar toelichting: ‘Als je bepaalde producten, zoals snacks of gevulde koeken, weghaalt, zijn mensen geneigd om elders te gaan lunchen waar ze die producten wel aanbieden. Of om die producten van huis mee te nemen. Dat wil je niet. Daarom adviseer ik om producten, die in jouw ogen minder gezond zijn, beschikbaar te houden.’

Hoe is het mogelijk dat mensen zoveel waarde hechten aan producten die veel suiker of vet bevatten?
‘We hebben een bepaalde hunker naar deze producten, een soort verslaving die ons ernaar toe trekt. Die verslaving zorgt ervoor dat je de tomaatjes laat liggen en de kroket meeneemt.’

‘Als je vooraf al weet dat het restaurant van je bedrijf alleen maar salades en andere gezonde producten aanbiedt ga je een afweging maken. Zal ik zelf wat lekkers meenemen of ga ik elders lunchen?’

Als je bepaalde producten, die jij als minder gewenst beschouwt, weghaalt, loop je de kans dat mensen uitwijken naar plaatsen waar ze deze producten wel aanbieden.

‘Als alle categorieën aanwezig zijn, dus ook de vet- en suikerrijke producten, heb je de mensen binnen en kun je vandaaruit gaan kijken hoe je ze de juiste richting op kunt sturen.’

Hoe doe je dat?
‘Maak gezond eten zo aantrekkelijk en zo makkelijk mogelijk. Werp barrières op voor producten waarvan je de consumptie wilt ontmoedigen. Denk aan kroketten en gevulde koeken, om er twee te noemen.’

‘Dat kan inhouden dat je gezonde producten snel kunt afrekenen met een betaalkaart, terwijl je voor producten die als ongezond te boek staan, langer moet wachten bij het afrekenen. Bijvoorbeeld omdat je alleen contant kunt betalen.’

Zo kun je meer barrières bedenken.
‘Dat je moet wachten voor een kroket omdat deze à la minute moet worden bereid. Dat je eerst de deksel van een bak moet afhalen voordat je die kroket kunt pakken, terwijl gezonde producten voor het grijpen liggen.’

Ze voegt overigens toe dat zij niet degene is die bepaalt wat gezond is. ‘Ik noem nu de kroket, maar mensen die lichamelijke arbeid verrichten hebben meer koolhydratennodig dan mensen die achter het bureau hun werk doen. Voor die laatste categorie heeft de kroket minder toegevoegde waarde, voor de eerste wellicht wel. En soms zondigen mag natuurlijk ook!’

Hebben jullie deze strategie uitgeprobeerd?
‘Ja, we stelden vast dat het werkt om barrières op te werpen. Niet voor een paar dagen, maar ook voor de lange termijn.’

Maar barrières kunnen tot irritaties leiden. Kun je die voorkomen?
‘We zorgen ervoor dat mensen een positief gevoel overhouden aan hun aankoop. Gedurende een lange periode. Daarom bouwen we dit langzaam op, stapje voor stapje. Je doet bijvoorbeeld eerst de kroketten in een bak met een deksel en gaat er daarna toe over om het bijbehorende broodje op een andere plaats neer te leggen. Steeds weer kleine stapjes.’

Maar er zijn bedrijven waar medewerkers dreigen te gaan staken als de kroketten van het menu gehaald worden.
‘Ook daar zou ik die kleine stappen willen zetten gericht op het stimuleren van gezondere keuzes. Maar die andere, minder gezonde producten daar niet weghalen.’

Namen kunnen producten aantrekkelijk maken. Heb je tips op dat gebied?
‘Maak het smeuïg. Denk aan begrippen en namen als huisgemaakt, seizoenspecial , ambachtelijk, authentiek, vers van het land, vandaag bereid, van boer Jansen of wat dan ook. Onderzoek wees uit dat aantrekkelijke namen de verkoop van producten met gemiddeld 27 procent verhogen.’

Het maken van gezonde keuzes kun je op tig manieren stimuleren. Wees creatief! Ga brainstormen met z'n allen. Bedenk wat leuks, adviseert Wenda Linthorst.

Je hebt ook suggesties om mensen te belonen die voor gezond kiezen.
‘Je kunt van alles bedenken om het kiezen voor gezonde voeding te stimuleren. Spaarpunten ter beschikking stellen, een mooie plaats in het restaurant bieden, zodat mensen zeggen: laat ik toch maar een salade nemen, zodat ik bij mij mijn collega’s kan gaan zitten op dat mooie plekje aan het raam, aan de stamtafel of op het terras.’

Dit moet je dan wel controleren, lijkt me.
‘Niet nodig. In zo’n bedrijfsrestaurant heerst een aanspreekcultuur in de geest van: hé, jij hoort hier niet te zitten, want je eet een kroket. Wij hebben dit nog nooit uitgeprobeerd, maar ik weet zeker dat deze aanpak wel iets los maakt.’

Je kunt ook iets doen met de porties, heb je al eens laten weten.
‘Verkleinen als het gaat om ongewenste producten. Maak opscheplepels, lepels en borden kleiner zodat mensen er minder van gaan eten. Mensen hebben namelijk geen idee van de hoeveelheid die ze nodig hebben en scheppen daarom hun bord maar vol. Een klein bord leidt ertoe dat je minder opschept en minder eet.’

‘Laatst las ik dat eten uit een kom beter smaakt dan van een bord. Presenteer gezonde producten in een kom voor zover mogelijk. Gewoon uitproberen en kijken waar dat toe leidt.’

Het aanbieden van meerdere keuzes werkt ook, begreep ik.
‘Uit onderzoek van Brian Wansink (Amerikaans hoogleraar voedingspsychologie, red) is gebleken dat 91 procent kiest voor groentes als je er meer dan één aanbiedt. Bied je er één aan dan kiest maar 69 procent voor groente. Een aanzienlijk verschil.’

En zo kun je nog meer dingen bedenken.
‘Ja, ga eens brainstormen met collega’s. Je zult zien dat er dan nog meer ideeën naar voren komen om gezond eten te stimuleren. Je kunt dezelfde tactiek toepassen als bij kleine kinderen. Als je de een beloont omdat hij zijn bord met broccoli leeg eet zal de ander denken: hé wat leuk, ik wil ook voor die beloning in aanmerking komen. De volgende keer kiest hij ook voor broccoli. Doel bereikt, iedereen blij.’


Terug naar overzicht

Cookie-instellingen

Alles Over Catering maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren