Naar inhoud
Nieuws • 22.02.18

Liesbeth Velema presenteert tips

14 strategieën voor gezond bedrijfsrestaurant

Nieuws • 22.02.18
14 strategieën om te komen tot een gezonder bedrijfsrestaurant. Die werden gisteren gepresenteerd door Veneca bij Urban Farmers in Den Haag. De strategieën kunnen afzonderlijk, maar ook naast elkaar worden toegepast.

De strategieën waren onderwerp van onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam. Dit gebeurde in opdracht van Veneca. De presentatie was op woensdag 21 februari.

Voormalig zwemkampioen Pieter van den Hoogenband was de presentator. Hij blikte tevens terug op successen uit zijn loopbaan.

De strategieën werden in april, mei en juni 2016 getest in 30 bedrijfsrestaurants. In de helft van deze restaurants werd alleen maar gemeten, de controlegroep. In de andere 15 restaurants pasten de onderzoekers de strategieën wel toe.

Pieter van den Hoogenband was de presentator.

Het gaat om de volgende strategieën:

1) Bied ‘betere keuze’ producten aan
Bied van elk productgroep tenminste één ‘betere keuze’ (Schijf van Vijf of dagkeuze) aan. Voor samengestelde maaltijden, zoals de gezondere 'betere keuze' belegde broodjes en salades is dit een receptuur die aan de Richtlijnen voedselkeuze (2011) voldoet.

2) Kleinere porties
Ga na of er een (warm) gerecht is waarvan u een kleinere portie aan het assortiment kunt toevoegen (bijvoorbeeld een halve portie voor de halve prijs of een kleiner belegd broodje). Zorg elke dag voor een gerecht met een kleinere portie.

De cateringmanagers Roger Makel (m) en Theo Peters (r) gaven aan dat hun gasten geen problemen hadden met het gezonde aanbod.

3) Bied groente en fruit aan
Ga na welk fruit en welke snackgroenten u kunt inkopen. U kunt overwegen ook fruitsalade te maken of vers in te kopen (niet op siroop).

4) Gratis water
Breng de watertappunten in kaart of bedenk waar u watercoolers of een tap kunt maken. Plaats deze watertappunten na de kassa op de looproute.

5) ‘Betere keuzes’ zijn minimaal 60% van het aanbod
Bekijk voor elke productcategorie welke producten de ‘betere keuze’ zijn. Dit zijn voedingsmiddelen binnen de Schijf van Vijf en dagkeuzes. Verander de huidige uitstallingen dusdanig dat ‘betere keuze’ producten meer dan de helft van de ruimte beslaan.

Albron-directeur en Veneca-bestuurslid Teun Verheij.'Gezonde voeding en duurzaamheid zijn voor Veneca belangrijke thema's.'

6) Gevarieerde snacks
Kies per week twee dagen waarop je gezondere warme, hartige snacks aanbiedt. Denk aan tosti van bruin brood of gegratineerde courgette. Deze vervangen dan alle gefrituurde snacks.

7) ‘Betere keuzes’ aan het begin van de route
Plaats ‘betere keuzes’ aan het begin van de looproute en op prominente plekken. Dit zijn de volgende producten: salades, groente en fruit, brood, broodbeleg en gezondere ‘betere keuze’ belegde broodjes.

8) Geef ‘betere keuze’ producten een prominentere plek
Plaats de ‘betere keuze’ variant op een prominetere plek in de counter ten opzichte van de reguliere variant. Spreek deze nieuwe indeling af met de medewerkers van het bedrijfsrestaurant.

Veneca-voorzitter Hans Rijnierse. 'Opdrachtgevers en cateraars kunnen hiermee aan de slag.'

9) Bied groente en fruit aan bij de kassa
Plaats fruit en snackgroenten boven of vooraan in de counter bij de kassa.

10) Gezonde combi-deals
Er is een goedkope combi-deal die bestaat uit melk/koffie /thee/groentesap + ‘betere keuze’ broodje + evt. fruit. De prijs is vergelijkbaar met de gemiddelde prijs van een belegd broodje in het betreffende restaurant. Bereken de prijzen voor belegde broodjes en de combi-deal bij het geven van een korting (de prijs was in het onderzoek 25% lager dan regulier). De combi-deal heeft een relatief lage prijs en kan qua omvang een totale lunch zijn. Het moet niet verleiden tot extra aankoop naast de reguliere lunch.

De aanwezigen kregen een lichte, gezonde, smakelijke lunch voorgeschoteld.

11) Maak snacks duurder en 'betere keuzes' goedkoper
Snacks (bijv. saucijzenbroodjes) zijn 25% duurder dan voorheen en een ‘betere keuze’ broodje is 25% goedkoper. Communiceer duidelijk dat de gezondere optie goedkoper is, noem dit broodje bijvoorbeeld het 'broodje van de dag'.

12) Promoot enkel 'betere keuze' producten
Promoot alleen de voedingsmiddelen die de 'betere keuze' zijn. Overleg dit ook met uw leverancier. Haal foto’s en reclame van voedingsmiddelen buiten de ‘betere keuze’ weg.

13) Acties op een vaste, herkenbare plek
Bepaal de beste plek om bijvoorbeeld de combi-deal of het broodje van de dag te promoten. Ook wordt deze als eerste genoemd op menu’s en andere aankondigingen.

14) ‘Betere keuze’ producten bovenaan de menukaart
Op het menu, bijvoorbeeld op borden, schermen of drukwerk, maar ook op intranet worden gezondere producten en acties eerst genoemd.

Resultaten
Bij drie van de zeven geanalyseerde productgroepen zagen de onderzoekers ‘significante’ verschillen tussen de restaurants die de strategieën hadden uitgevoerd en de controlerestaurants. Dit gold voor de ‘betere keuze’ belegde broodjes, het ‘betere keuze’ kaasbeleg en fruit.


Sleutel strategieën
Naast de 14 strategieën presenteerde onderzoeker Liesbeth Velema een aantal ‘sleutel strategieën’:

1) Verhouding van het aanbod aanpassen naar minimaal 60% ‘betere keuze’ vs. 40% uitzondering. Deze strategie was effectief op de categorie kaasbeleg. Ook bij belegde broodjes speelde deze verhouding een rol.

2) Een gezonder belegd broodje of gezondere salade aanbieden met korting en promoten als broodje/salade van de dag. Deze strategie was effectief voor de ‘betere keuze’ belegde broodjes (broodje van de dag). Er werd zowel korting gegeven, als prominente plaatsing en een aangepaste verhouding van visueel aanbod (60%-40%).

3) Gezonde producten altijd op dezelfde, prominente plaats aanbieden. Deze strategie lijkt een rol te hebben gespeeld in de plaatsing van de gezonder belegde broodjes. Aanscherpingen van strategieën om mogelijk ook effectief te zijn.

4) Frituur- en bladerdeegsnacks niet elke dag aanbieden, maar minder dan drie dagen per week. Deze strategie heeft aanscherping nodig om mogelijk effectief te zijn, bijvoorbeeld door frituur- en bladerdeegsnacks nog maar één dag per week aan te bieden.

5) Verhouding van het aanbod aanpassen naar 80% ‘betere keuze’ vs. 20% uitzondering. Deze strategie aanscherpen kan mogelijk meer effect opleveren.

6) Veel keuze in gezondere warme, hartige snacks aanbieden. Gasten geven aan vooral veel alternatieve keuzes te willen op dagen dat er geen frituur- en bladerdeegsnacks worden aangeboden.

Meer weten?
Wie meer wil weten over de aanpak en de uitkomsten van het onderzoek kan terecht op de site van Veneca waar het onderzoeksrapport ‘Hoe verleidt u tot gezondere keuzes in het bedrijfsrestaurant?’ is gepubliceerd.



gezond-6.JPGEen soepje bereid uit tomaten uit eigen huis van stadsboer Urban Farmers.

gezond-7.JPGOok dit lunchgerecht paste bij de presentatie.


gezond-9.JPG
Even in de rij voor een lekker visje.

gezond-15.jpg
Onderzoekers, cateringmanagers, Veneca-voorzitter en presentator poseren.


Terug naar overzicht

Cookie-instellingen

Alles Over Catering maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren