Naar inhoud
Nieuws • 20.12.18

Zo voorkom je gemor

Bedrijfslunch wordt duurder

Nieuws • 20.12.18
De bedrijfslunch zal met ingang van volgend jaar merkbaar duurder worden. Dit door toedoen van indexering van de tarieven. Hoe voorkom je gemor? Michiel van Noort van First Mate Consultancy & Concepts zet een en ander uiteen in zijn blog op Facto.

Hij laat weten dat de brieven van leveranciers over de indexering van de tarieven voor de dienstverlening zijn verstuurd. Opdrachtgevers en gasten van bedrijfsrestaurants voelen dat. ‘Samen met de verhoging van de BTW met 3% wordt de dagelijkse bedrijfslunch vanaf 1 januari 2019 merkbaar duurder.’

Weinig begrip
De prijsverhoging is onder andere toe te schrijven aan hogere grondstofprijzen en stijgende personeelskosten, aldus Van Noort. ‘Toch is er weinig begrip bij de werknemers die hiermee aan de kassa worden geconfronteerd. Dit heeft direct effect op de continuïteit van de bedrijfsvoering van de cateraar.’

Hoe zorg je ervoor dat de kassa blijft rinkelen?

Oorzaak
De oorzaak van het inbegrip is tweeledig. Ten eerste is een prijsstijging aan de kassa een directe aanleiding om een lagere gasttevredenheidsscore in te vullen. Aangezien in veel contracten de KPI ‘score op gasttevredenheid’is opgenomen en hier de verlenging van het contract of een bonus-malus afspraak aan gekoppeld is, vormt dit een risico voor de cateraar.

Minder gasten
Ten tweede maken, als gevolg van de prijsstijging, minder mensen gebruik van het bedrijfsrestaurant. Dit zet het verdienmodel, wat zowel op omzet als op inkoop is gebaseerd, onder druk.

Toegevoegde waarde
Cateraars en opdrachtgevers hebben met bovengenoemde factoren minder te kampen als medewerkers de toegevoegde warde van catering inzien, meldt Van Noort. Daarover: ‘De catering en het fysieke bedrijfsrestaurant zijn namelijk uitstekende instrumenten om te communiceren over de bedrijfsvisie en deze zichtbaar te implementeren. Thema’s die bij u op strategisch niveau spelen, worden door cateraars opgepakt.’

Voorbeelden
Van Noort laat vervolgens enkele voorbeelden de revue passeren die cateraars en opdrachtgevers aan het denken moeten zetten. Bijvoorbeeld met betrekking tot circulariteit (Circle Amsterdam, Albron met de Greenhouse), inclusiviteit (The Colour Kitchen), waste terugdringen (Eurest), verkleinen CO2-foodprint (Hutten, Vitam, SAB Catering).

Uitstroom verminderen
Ook kan catering bijdragen aan de doelstelling om uitstroom van medewerkers te verminderen of ze te stimuleren om vaker naar kantoor te komen. Cateringconcepten die inspelen op de nieuwste Food lifestyle trends dragen hieraan bij, schrijft Van Noort.

Foodcourt van Cormet
Ook hiervan heeft hij voorbeelden: het vegetarische en plantaardige concept ‘Plant Power’ van Appèl, het vegetarische concept ‘Veggie’ van Sodexo of de foodcourtconcepten van Cormet Catering en WeCanteen.

Hij besluit de blog met: ‘Kortom: als uw medewerkers de toegevoegde waarde van de catering ervaren, zullen de klachten over een prijsverhoging beperkt blijven en blijft de gasttevredenheid op niveau.’


Terug naar overzicht

Cookie-instellingen

Alles Over Catering maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren