Naar inhoud
Nieuws • 01.10.18

Loyens & Loeff verspilt nauwelijks fruit

Fruit, salades en dranken meest verspild

Nieuws • 01.10.18
Bij fruit, salades en dranken treedt de meeste verspilling op. Metingen bij zeven bedrijven op de Zuidas wijzen dat uit. Tussen de 44 en de 41 % gaat teloor. Door maatregelen te treffen deze percentages teruggebracht, zelfs tot bijna nul, zo blijkt.

Dit komt naar voren uit de verslaglegging van een project dat Green Business Club Zuidas (organisatie van 40 bedrijven op de Zuidas) samen met Wastewatchers gedurende zes maanden bij zeven bedrijven uitvoerde tegen voedselverspilling. Daar waren ook cateraars bij betrokken.

Daling verspilling
De aanpak van het probleem resulteerde in een daling van voedselverspilling van gemiddeld 8% per categorie. Het aanbod was onderverdeeld in de categorieën brood, salade, dranken, snacks en fruit.

Fruitverspilling verdwenen
Gemeld wordt dat deelnemer Loyens & Loeff de fruitverspilling bijna liet verdwijnen. De verspilling liep terug van 36% naar 0,71%. Het genoemde bedrijf deed samen met Eurest Catering mee aan de pilot.

Cisca de Jong van Loyens & Loeff: ‘We brengen verspilling onder meer terug door zo min mogelijk no-show op vergaderingen te hebben. Lunches kunnen bij ons nog op dezelfde dag worden geannuleerd tot 11.00 uur. Als we fruit over hebben na een lunchvergadering, gaat dat naar het restaurant of grand café en overrijp fruit wordt verwerkt in groente- en fruit smoothies.’

Adviezen
Wastewatchers presenteerde een rapport met daarin adviezen. Een daarvan is; weet wat je gasten eten. Probeer een goed beeld te krijgen van wie er wel en niet naar een vergadering of bijeenkomst komt. Bijvoorbeeld door de dag van tevoren nog even een mailtje te sturen ter bevestiging.

Mini broodjes
Porties mogen worden aangepast, omdat men vaak toch minder eet dan wordt aangeboden. Je kunt de lunch ook op een andere manier presenteren, zodat het niet karig lijkt, bijvoorbeeld door mini broodjes te serveren in plaats van grote broodjes, adviseert Wastewatchers.

Aanbod aanpassen
De grootste winst is te behalen door het aanbod aan te passen op de daadwerkelijke consumptie. ‘Wordt er weinig salade gegeten? Bied dan minder salade aan. De consumptie verschilt erg per bedrijf en per dag. Daarom is het zo nuttig om met de Wastewatchers tool een goed beeld te krijgen van wat er wanneer en door wie wordt gegeten.’

Deelnemers
Deelnemers aan het project waren ABN AMRO/Vermaat, Accenture/ISS, Lexence/Vitam, Van Doorne/ Albron, Zuidas gemeente Amsterdam/WeCanteen, Loyens & Loeff/Eurest en RAI Amsterdam/eigen catering.


Terug naar overzicht

Cookie-instellingen

Alles Over Catering maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren