Naar inhoud
Nieuws • 14.12.17

Slimme concepten in opkomst

Supermarkt op weg naar het einde

Nieuws • 14.12.17
De supermarkt nadert het einde van zijn levenscyclus. ‘Duizenden nieuwe alternatieven komen ervoor in de plaats’, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland.

De directeur laat dat weten in een commentaar in het tijdschrift Food Strategy. ‘Was de klassieke supermarkt in 2015 nog goed voor 54% van de totale omzet in voedings- en genotmiddelen, in 2025 gaat dat aandeel richting de 45%.’

Supermarkten verdwijnen
Om te vervolgen: ‘Daarna, in de periode 2025 tot 2030, gaan we meemaken dat 2000 van de op dit moment circa 4.400 supermarkten verdwijnen’. In plaats daarvan komen er ‘duizenden nieuwe alternatieven waar de consument slimme maaltijdconcepten kan kopen’.

Ouderwetse horeca
Grievink laat weten dat ook veel ‘ouderwetse’ horecaconcepten en speciaalzaken aan het einde van hun cyclus komen. Hij schrijft dat toe aan de opkomst van nieuwe technologieën, een veranderende levensstijl en het groeiende belang van food.

Over het groeiende belang van food: ‘Food is voor de consument net zo belangrijk aan het worden als fashion en entertainment.’


Terug naar overzicht

Cookie-instellingen

Alles Over Catering maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren