Naar inhoud
Nieuws • 25.04.18

Meisjes kopen snoep, jongens snacks

Tieners: 'lekker' belangrijker dan 'gezond'

Nieuws • 25.04.18
Tieners vinden ‘lekker’ (93,6%) het belangrijkste aankoopmotief wanneer ze zelf eten kopen. ‘Goedkoop’ (56,9%), ‘gemak’ (54,6%), gezond (35,2%) en ‘duurzaam’ (23%) volgen op gepaste afstand, zo blijkt uit onderzoek van het FSIN (FoodService Instituut Nederland).

Het FSIN voerde een verkennend onderzoek uit naar de nog ‘relatief onbekende generatie Z’. Studenten van de hotelschool in Maastricht bevroegen meer dan 1.000 middelbare scholieren naar hun koop- en consumptiegedrag.

Traditioneel
Uit het onderzoek blijkt dat middelbare scholieren redelijk traditioneel eten. Het avondeten wordt vrijwel nooit overgeslagen. Het ontbijt daarentegen komt wel in het gedrang, vooral bij de ouderen scholieren.

Boterhammen
De meeste tieners smeren, zo blijkt, boterhammen ten behoeve van de lunch. 57,4% koopt één of meerdere keren per week eten of drinken van hun eigen geld. 46,2% van de middelbare scholieren koopt minstens één keer per week een lunch in de supermarkt.

Water
Ondanks het beperkte budget maken scholieren vooral bij drank bewuste keuzes. Meerdere keren per week blijkt water voor meisjes het populairst te zijn, wat past in hun profiel als gezondere tieners

Fris met prik
Jongens kiezen soms voor water, maar geven vaker de voorkeur aan sportdrank. Fris met prik staat bovenaan. 27,3% koopt dit één of meerdere keren per week.

Jongens eten snacks
Jongens eten ook meer snacks. 30% zegt één of meerdere keren per week warme snacks te kopen, gevolgd door snoep (25,4%) en zoute snacks (20,6%). Meisjes zijn minder uitgesproken. Zij kopen het vaakst snoep (14,2%), zoute snacks (14,2%), warme snacks ‘anders’ (13,4%) en fruit (12,3%).

Ongezond in weekend
Hun keuze voor gezonde of ongezonde producten laten de scholieren sterk afhangen van het moment in de week. Zo geven ze aan gezonde tussendoortjes in het weekend veel minder belangrijk te vinden dan door de weeks.

Generatie in opkomst
Het FSIN laat weten dat dat generatie Z een generatie in opkomst is. ‘In opvattingen en gedragingen wijken de tieners en jonge twintigers af van generaties voor hen.’ Ze worden sterk beïnvloed door digitale technologie en sociale media. ‘Maar de mate waarin blijft ongewis omdat ze zelf nog volop in beweging zijn. Duidelijk is wel dat zij op een andere manier willen consumeren.’


Terug naar overzicht

Cookie-instellingen

Alles Over Catering maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren