Naar inhoud
trend • 01.03.18

Gaan cateraars aan huis bezorgen?

Gasten gek op ‘glokaal’ aanbod

trend • 01.03.18
Gasten in de bedrijfscatering zijn bereid om meer te betalen voor een ‘glokaal’ aanbod ofwel lokaal geproduceerde, gezonde gerechten. Ruud Baljé, voorzitter van de VOCC, bracht dit begrip ter sprake tijdens een inleiding voor Les Amis GastroEunomiques.

Baljé liet weten dat de behoeften van gasten ‘wezenlijk anders’ zijn dan tien jaar geleden. Hij belichtte vijf trends.

1) Glokaal aanbod
Bewust eten wint terrein. Gasten weten wat voeding met ons lichaam doet en welke producten gezond zijn.

Baljé: ‘Daarnaast heerst het bewustzijn dat lokaal geproduceerde producten beter en gezonder zijn dan grootschalig geproduceerde producten. De vraag naar een gezond en een lokaal aanbod wordt daardoor groter.’

Ruud Baljé belicht vijf trends.

De mix van gezond en lokaal wordt ‘glokaal’ genoemd. ‘60% van de consumenten is bereid om meer te betalen voor lokaal geproduceerde producten.’

Het gaat onder meer om koudgeperste sappen, acai bowls en granensalades. ‘Dit zijn cateringproducten waar de gast van de toekomst voor kiest. Steeds meer bewuste consumenten beschouwen producten met vlees als hoofdbestanddeel als not-done.’

De focus zal meer en meer komen te liggen op een ‘plant-based aanbod’, aldus Baljé. ‘Ook in de cateringbranche zal het aanbod van plantaardige producten groter worden.’

'De focus zal meer en meer komen te liggen op een ‘plant-based aanbod.’

2) Wereldse variatie
We reizen meer, vaker en verder dan ooit. Smaken en ervaringen, die de gast opdoet tijdens die reizen, wil hij terug zien in Nederland. Ook in het bedrijfsrestaurant.

De cateringgast kiest in de toekomst minder vaak voor een broodje kaas of een kroket. Daar staat tegenover dat hij vaker de voorkeur zal geven aan Vietnamese Banh Mi, Poolse Pierogi, Koreaanse Bibimbap of Zuid-Amerikaanse empanada.

Contractcateraars zullen aan die vraag moeten voldoen, aldus Baljé. ‘Anders zal de cateringgast van morgen vaker uitwijken naar horecagelegenheden die wel een wereldse variatie aan producten bieden.’

Gerechten uit het buitenland worden belangrijker.

3) Clockless eating
Traditionele werktijden verschuiven en daarmee ook de werk- en eetpatronen van medewerkers. Baljé: ‘Het liefst wil de gast van morgen dat er op ieder moment van de dag een compleet aanbod beschikbaar is in het bedrijfsrestaurant. ‘

Nu ligt de piek tussen 12.00 en 14.00 uur. In de toekomst komt er meer spreiding. Baljé: ‘Naast een clockcless aanbod verwacht de gast van morgen een clockcless inrichting, een interieur dat uitstraalt dat het bedrijfsrestaurant de hele dag door voor de gast open staat. Een warm interieur vol contrasten en met speciaal ingerichte hoekjes voor ieder moment van de dag. ‘

Clockcless eating is in opkomst.

Het traditionele roestvrijestalen lijnbuffet wordt historie, voorziet de voorzitter. ‘Bedrijfsrestaurants gaan er steeds meer uit zien als horecagelegenheden.’

4) Thuis op het werk
Steeds meer bedrijven stappen af van de traditionele aanwezigheidsplicht op kantoor tussen 9 en 17 uur, aldus Baljé. ‘De medewerker heeft vaker flexibele werktijden en flexibele werkplekken: op kantoor, in de horeca, onderweg of thuis gaat hij aan het werk.’

De medewerker maakt gebruik van flexibele werkplekken.

Er komen steeds meer mogelijkheden om gezonde maaltijden thuis te laten bezorgen. ‘Bezorgservices als Foodora, Deliveroo en Thuisbezorgd leveren goede maaltijden.

Bij bedrijven die al op de nieuwe manier van cateren zijn ingericht kunnen medewerkers nu al hun thuis bestelde lunch declareren.’

Baljé vraagt zich af of zulke bezorgservices over vijf jaar de grootste cateraars van het land zijn. ‘Het is een mooie kans voor onze leden om in te spelen op de groeiende vraag naar de bezorging van gevarieerde en gezonde maaltijden.'

Worden bezorgservices de grootste cateraars?

Bestelapp
Dankzij technologie kan de cateringbranche de gast van morgen nog sneller, nog beter en nog persoonlijker van dienst zijn, aldus Baljé.

Hij zegt daarover: ‘Een bestelapp reduceert de wachttijd, een online informatietool informeert de gast over voedingswaarden en een bestelservice zorgt er voor dat de gast ook thuis zijn lunch kan bestellen bij de contractcateraar.’

Bestelapps reduceren de wachttijd.

Terug naar overzicht

Cookie-instellingen

Alles Over Catering maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren