Naar inhoud
trend • 01.06.18

Motiveer gast en team met complimenten

trend • 01.06.18
We vinden het allemaal zo normaal dat medewerkers hun werk ‘gewoon doen’. Dat de saladebar is aangevuld, de koffiemachines op de afdelingen weer zijn bijgevuld en schoon gemaakt.

Het kan zo maar weken duren dat we er niets van zeggen want het gaat toch goed? Vaak komt er alleen feedback als er iets fout gaat. Dit is voor niemand lekker werken. Het is gewoon fijn om te horen dat het bedrijf/ de manager/ de gasten tevreden zijn met en over je werk.

Als het goed gaat, of juist OMDAT het goed gaat, geef je medewerker eens vaker een schouderklopje. Dat werkt super motiverend. We zijn in Nederland slecht in ‘geven’ dus probeer het eens een hele week.

Weet je waar we niet in uitblinken?In het ontvangen van complimenten. We voelen ons wat ongemakkelijk en zeggen nooit zomaar ‘Dank je wel’ als we een compliment krijgen.

Het geven van complimenten draagt bij tot verbetering van de sfeer in het bedrijf en het motiveert de medewerkers: ze weten dat ze ‘gezien’ zijn. En nog leuker: het straalt positief af op de gasten. Dus vergeet niet om ook de gasten af en toe een compliment te geven.

Hoe geef je nu goede schouderklopjes?

  • Spreek vanuit jezelf.
  • Wees creatief en besteed er aandacht aan.
  • Maak het zo persoonlijk mogelijk, dit kan bij een klein team, maar geef het vooral 1 op 1.
  • Maak het zo concreet mogelijk, benoem de details die de schouderklop ondersteunen.
  • Formuleer het positief, gebruik geen kanttekeningen of ‘ja maars’. Zoals bijvoorbeeld: “Dank dat jij het tenminste wel gedaan hebt”.
  • Doe het face to face. Een mailtje is leuk, maar nog leuker is het als het live en in het ‘echt’is en je collega’s het ook horen.
  • Doe het vaker dan word je ervan zelf beter in.

Voorbeelden van uitspraken of complimentjes:

Je bent de beste.

Wat zie je er goed uit vandaag.

Wat zit je haar leuk.

Wat fijn dat je me helpt.

Je bent een held.

Stoer idee.

Dikke pluim.

High Five.

Ik word hier echt blij van.

Wat een heerlijke koffie.

Wil je meer voorbeelden hoe je met gastvrijheid op de werkvloer de werkvreugde vergroot en je gasten blij maakt? Lees mijn boek. Gasten, klanten & vreemde kostgangers.

Boost je omzet!

Verzorgt maandelijks blogs met tips op Allesovercatering.nl. Via onze online challenge gaat u 8 weken actief aan de slag met marketing en communicatie.

Petra Venekamp van horeca adviesbureau ConcreetAdvies 06-30310640. info@concreetadvies.info


Terug naar overzicht

Cookie-instellingen

Alles Over Catering maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren