Naar inhoud
trend • 22.11.18

Tips van Petra Venekamp

Plan alvast je 2019 social media content

trend • 22.11.18
Het jaar loopt bijna weer op het einde en dan is het goed om even na te denken over hoe bepaalde zaken beter of anders moeten in het volgend jaar. Neem nou het onderwerp social media, dat is niet meer weg te denken in ons leven en daar moet je dus wat mee.

Nu wordt dit vaak er maar bij gedaan, of een handige medewerker mag het erbij doen. In alle branches wordt het echter steeds belangrijker om hier actief op in te zetten.

Ondanks alle toestanden dit jaar is Facebook nog steeds een belangrijk platform en meer dan 10.8 miljoen Nederlanders hebben hierop een account. Voor de jongeren wordt het platform Instagram steeds belangrijker. Al uw gasten zitten dus op social media.

Spammen
Als wij de workshop ‘De digitale uitdaging voor de horeca’ geven, horen we vaak 2 dingen namelijk: “Ik wil niet spammen!” en “Wat moet ik er nu weer op zetten?”.

Wat betreft dat spammen: dat valt reuze mee. Op Facebook krijgt ongeveer 10% van al uw likes uw posts te zien dus dat betekent dat ze u niet allemaal elke dag te zien krijgen. Daarom kunt u gerust elke dag een post publiceren. Op Twitter kunt u 3 tot 6 keer per dag posten en op Instagram 1 tot 3 keer per dag.

Onderwerpen
En als het gaat om de vraag:”Wat moet ik er nu weer op zetten?’:Goede content levert interactie op en dat wilt u natuurlijk. Gasten moeten naar het bedrijfsrestaurant komen en weten wanneer er een bijzondere lunch is. Enzovoort.

Beeld en video leveren interactie op dus een mooi en goed beeld bij een post is erg belangrijk. Er zijn veel websites beschikbaar waar u gratis beeldmateriaal van kunt gebruiken. Maar uw eigen foto kan natuurlijk ook als je een nieuwe medewerker voorstelt.

Wat gasten verder ook vaak leuk vinden om over te lezen zijn posts over

  • Leveranciers
  • Producten
  • Medewerkers
  • Verbouwingen
  • Previews
  • Een blik achter de schermen
  • Wedstrijden
  • Evenementen

In een jaar zijn er veel evenementen en feestdagen waar u op in kunt haken of speciale dagen, zoals bijvoorbeeld de pêche melba-dag, de dag van het stokbrood of de dag van het water. Dit kunt u dan verbinden met een salesactie in uw bedrijfsrestaurant. Vertelt meer over de geschiedenis van de pêche melba of u deelt het recept om zo maar wat voorbeelden te noemen.

Plannen
Maak nu alvast uw contentkalender, dit is een jaaroverzicht van alle content die u gaat ontwikkelen en uitsturen naar uw volgers/gasten. Hierdoor weet u precies welke promoties en acties u gaat doen in uw bedrijfsrestaurant dit jaar en kunt u alvast teksten en beeldmateriaal sparen, opstellen of verdelen onder uw medewerkers. En u weet via welke kanalen u welke content gaat delen. Zo kunt u on- en offline kanalen aan elkaar verbindenen uw marketingbegroting opstellen. En u wordt zo niet opeens overvallen door een feestdag waarvoor het nu te laat is om nog zaken te regelen en u een saleskans laat lopen.

Marketingkalender
Om u op weg te helpen met het planning van uw content voor 2019 hebben we een Marketingkalender gemaakt. Wij hebben voor 2019 al deze dagen op een rij gezet en dit kan u veel inspiratie geven. Wilt u deze kalender ontvangen? Mail dan uw mailadres naar info@concreetadvies.info en wij mailen u deze kalender nog voor het eind van het jaar.

Boost je omzet!
Verzorgt regelmatig blogs met tips op Allesovercatering.nl. Via onze online challenge gaat u 8 weken actief aan de slag met marketing en communicatie.

Petra Venekamp van horeca adviesbureau Concreet Advies, (06) 30310640. info@concreetadvies.info


Terug naar overzicht

Cookie-instellingen

Alles Over Catering maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren